Moe, maar niet kunnen slapen? dit kun je doen!

03/10/2022
|
65
Verzwaarde deken

Iedereen is het wel eens overkomen. Je wilt slapen, maar het lukt niet. Uit onderzoek is gebleken dat dertig tot zestig procent van de volwassenen last heeft van slaapproblemen. De oorzaken zijn onder andere ziekte, stress, overgevoeligheid, ongezonde leefgewoonten en een onregelmatig slaapritme. In deze blog lees je hoe je ondanks met deze verschillende oorzaken, toch een goede nachtrust kunt hebben.

Sporten

Wanneer je veel beweegt, slaap je beter. Je verbruikt energie en jouw lichaam wilt tot rust komen. Echter, wanneer je teveel bewogen hebt kan het zijn dat je niet in slaap kan vallen. De beweging kan leiden tot teveel spanning in jouw lijf. Dit kan het gevolg hebben dat jouw lichaam te onrustig is en de nachtrust onderbroken wordt. Dus wanneer je gaat sporten, kan je beter de intensiteit opbouwen.

Slaapritme

Een onregelmatig slaapritme kan leiden tot een slechte nachtrust. Het is daarom verstandig om op een vaste tijd naar bed te gaan en op te staan. Op deze manier train je het onderbewuste om niet in een halfslaap te blijven.

Gezond leven

Slapen gaat goed, wanneer jouw lichaam alle voedingsstoffen heeft ontvangen. Gezonde voedingstoffen en beweging, is het ideale beeld voor een gezond leven. Vaak hangt een gezond leven in lijn met een goede nachtrust. Daarbij heeft het stresslevel ook een grote invloed op de nachtrust. Wanneer iemand veel stress ondervindt, is het lichaam erg onrustig. Het is dan ook erg lastig om jouw lichaam tot rust te brengen. Het lichaam kan moeilijk in onrust tot slaap komen.

Verzwaringsdekens

Een verzwaarde deken draagt bij aan een verbeterende nachtrust. Een goede nachtrust is belangrijk voor een goede gezondheid. De deken weegt zwaarder dan een normale deken. Het extra gewicht in de deken, zorgt voor een gelijkmatige druk op jouw lichaam. De deken draagt bij aan een veilig, geborgen en ontspannen gevoel. Bovendien geeft de deken een knuffelend effect. Wil je graag meer weten? Klik op de volgende link, want hier kun je zelfs een verzwaarde deken bestellen!

Slaapmiddelen

Wanneer bovenstaande tips niet werken, is er altijd nog de mogelijkheid op slaapmiddelen te nemen. Er zijn veel soorten slaapmiddelen op de markt. Een voorbeeld van een slaapmiddel is benzodiazepine. Dit is een middel is erg verslavend. Daarom adviseren artsen dit middel ook niet langer dan twee weken te gebruiken. Je lichaam went snel aan dit middel. Hierdoor verzwakt het effect van de middel al snel. Benzodiazepine wordt vaker onderverdeeld in kort werkende en lang werkende slaappillen. De kort werkende slaappillen geven al gauw een versuffend en spierontspannend effect. Dit gebeurt al vaak na een halfuur. Lang werkende slaappillen zijn bedoeld voor het doorslapen. Bij deze pillen duurt het ongeveer een uur, voordat ze werken.

Tot slot

Er zijn veel factoren die afhangen van een goede nachtrust. In de meeste gevallen is het belangrijk dat het lichaam tot rust komt. Stress is dan ook een van de meeste oorzaken voor een slechte nachtrust. Verder draagt een gezond leven bij aan een goede nachtrust. Een gezond leven kan geleid worden, door het binnen krijgen van de juiste voedingsstoffen en om te bewegen.

Lees ook:  Zo kom je de hete zomers door

Recent

Zo kom je de hete zomers door
Grote schoonmaak op Limburgse kantoren
Mooiste wandelroutes in Zuid Limburg
Veilig wonen in Maastricht
Activiteiten in Zuid-Limburg

Meer in deze categorie

Zo kom je de hete zomers door

|

Grote schoonmaak op Limburgse kantoren

|

Activiteiten in Zuid-Limburg

|

5 tips voor een gezellig en warm interieur

|
© Copyright De Limburgse Krant 2022
hello world!